APK

APK tips

Waar in mijn ogen veel problemen te verwachten zijn met een keuring van een A-type is de speling op de fuseepennen. Ik zal uit de doeken doen wat dit nu eigenlijk is; fuseepennen zijn het eigenlijk nooit, want die slijten hoegenaamd niet, wel de bussen waar ze in draaien/scharnieren. Veel zogenaamde “afkeur” is onterecht en doen keurmeesters omdat ze veelal een twijfel hebben over de uiterste toelaatbaarheden omdat ze stuurkogels gewend zijn te keuren en maar extreem weinig pennen, de eend-achtigen zijn een der weinige auto’s die deze nog hebben. En bij twijfel niet inhalen denken ze dan en dat betekend afkeur, maar de klant zit met een probleem {zeker financieel}, want meestal is het eigenlijk gewoon goedkeur.

Een paar feiten over deze stuurscharnieren

Als een fuseepennen en/of bussen {lagers} versleten zijn, dan zal er door de dikte van de pen er eigenlijk nooit een besturingsprobleem zijn wat direct een veiligheidsrisico met zich mee brengt, pas bij hogere snelheden gaat het stuur bij bepaalde bewegingen irritant en heftig trillen en voor dat zich dit voordoet hebben de meeste mensen de boel al laten vervangen want dat rijd gewoonweg zeer onprettig.

De slijtagenormen zijn eigenlijk vrij ruim; radiale speling (beweging loodrecht op de lengterichting van een as) mag 1,5mm zijn per lagerbus en dat zijn er twee, 1 langere en 1 kortere, maar opgeteld mag het maximaal 2mm zijn, dus op de ene bus 1,25mm gemeten, dan mag de andere bus maar 0,75mm speling bevatten. In de praktijk komt het er heel grof metend en inschattend op neer dat speling tot een centimeter aan het uiteinde van de band heen en weer bewegend {horizontaal} toelaatbaar is en pas bij grotere afwijking afkeur.

Maar er is ook nog iets van op en neer beweging in de lucht {verticaal}, daar mag een maximale speling van 1mm zijn, deze wordt veroorzaakt door de drie ringetjes {waarvan 1 slijtring} in de vetbus aan de onderzijde van de fusee die eigenlijk bovenop de draagarm ligt.

Het is een zeer moeilijk onderwerp om vast te stellen wat de speling zou geweest zijn af fabriek…..dat mag eigenlijk bovenop de maten geteld worden die genoemd zijn…. maar ga er maar aanstaan wat dat is, dan moet je van goede huize komen om dat aan te kunnen tonen.

Dan nu iets wat weinigen durven te doen omdat de meeste mensen niet genoeg materiaalkennis en andere kennis van zaken hebben van de 2CV om dit aan te durven. ALS een keurmeester afkeurt op teveel speling op de fuseepennen dan zou je een aantal dingen kunnen vragen: Wat is dan de speling exact, welk aantal mm’s en ook waar zit die speling dan?Als je antwoord hebt gekregen op vraag 1 op minder exacte manier dan ik beschrijf, dan is er veelal sprake van willekeur, er is dan niet gemeten, maar willekeurig beoordeeld, vraag dan om de beroeps mogelijkheid……kost je €45.-, maar als blijkt dat je wel goedgekeurd had moeten worden, dan krijg je dit geld terug.

De APK keurmeester moet dan een keurmeester van de RDW laten komen (net als er bij een normale steekproef iemand van de RDW komt) en deze gaat dan beoordelen alléén op het punt van afkeur. De meeste keurmeesters krabbelen zich dan wel even achter de oren want dit kost tijd en dat kost hun geld, dit kan redelijkerwijs niet aan de klant worden doorberekend, behoudens het feit dat als de APK keurmeester ongelijk heeft dat in het strafpuntensysteem verwerkt word wat dus niet positief is.

Let wel; als je auto al vervelend rijd met sturen, dan is het wellicht toch tijd om de boel te laten vervangen en dan is het raadzaam geld te stoppen in een goede reparatie.

APK