Hydropneumatisch

Hydropneumatisch wil zeggen: gebruikmakend van hydropneumatiek. Hydropneumatiek is een combinatie van hydrauliek en persgas (een gas onder druk). In de hydrauliek wordt gebruikgemaakt van hydropneumatiek waar opslag van druk of demping van pieken daarin vereist is.

Een zeer bekende toepassing van hydropneumatiek is het bijzondere zelfregulerende veersysteem, dat is uitgevonden door Citroën en op verschillende modellen is toegepast. Het hydropneumatische suspensiesysteem zorgt voor een zelf-corrigerende en variabele rijhoogte afhankelijk van de belasting en weggesteldheid.

Citroën startte met het systeem in de Traction Avant van 1954. Een volledige implementatie was aanwezig op de Citroën DS in 1955. Het is ook gebruikt op modellen van Mercedes-Benz, Rolls Royce, Peugeot en Berliet trucks.

Het systeem gebruikt een door de motor met een riem aangedreven pomp om de LHM-vloeistof in het integrale hydraulische systeem van de remmen, wielophanging en stuurbekrachtiging op druk te brengen. Er zijn ook andere toepassingen mogelijk die kracht nodig hebben om te worden bediend (zoals de koppeling of versnellingsbak).

De afbeelding hiernaast toont een dwarsdoorsnede van de veercilinder, de veerbol en de voorraadbol. Veerbol en voorraadbol verschillen qua constructie weinig van elkaar: beide zijn bollen, voorzien van een membraan met aan de ene zijde (onder in dit geval) een gas onder druk (stikstof) en aan de andere zijde de hydro-olie (LHM). De verende werking wordt verzorgd door het gas, dat samendrukbaar is en tegen het membraan drukt. In de afbeelding is de veerbol links getekend en de voorraadbol rechts. Daarbij valt op dat het gas in de voorraadbol is samengedrukt door de oliedruk van de pomp: hierin is op die manier een voorraad oliedruk opgeslagen en de pomp zorgt ervoor dat de voorraad op peil blijft.

Het gas in de veerbol zit er ruimer bij. Dat wordt pas samengedrukt als de auto beladen wordt of over een hobbel rijdt, waarbij de olie slechts het overdrachtsmiddel is om de kracht, die door de wielophanging op de plunjer wordt uitgeoefend, over te brengen op het membraan in de bol. Door het de olie wat te bemoeilijken om heen en weer te stromen wordt vervolgens veerdemping gerealiseerd, om het comfort en de wegligging te verbeteren. Iets waarvoor op auto’s met conventionele vering schokbrekers worden gemonteerd.

De hoogteregeling wordt gedaan door een ventiel, dat meer olie toelaat vanuit de voorraadbol als de rijhoogte beneden de ingestelde waarde daalt. Als de rijhoogte boven de ingestelde waarde stijgt (bijvoorbeeld als er iemand uitstapt) laat een ander ventiel olie terugstromen naar het reservoir bij de pomp.

hydro