Wout

Ik heb geen last van het feit dat ik in een “juppen tractor” of “bobo-bak rijd” omdat ik moet laten zien dat ik een hoop geld heb of dat ik zo succesvol ben. Laten we dat voorop stellen, want dát karakter heb ik niet. Maar iedereen heeft wel eens iets over zichzelf te vertellen dat een ander interesseert of tenminste amuseert, daar kan ook zo’n website als deze onder andere voor dienen.

Nou, ik zou een ieder willen uitnodigen die iets aparts over zichzelf of iemand te vertellen heeft dat in combinatie staat met Citroën. Leuke wetenswaardigheden met een hobbymatig karakter of wellicht beroepsmatige deugd als achtergrond heeft natuurlijk de voorkeur.

Als voorzetje en start zou ik graag mijzelf in deze willen voorstellen met mijn apartigheden;

Ik ben Wout en ben zo’n kleine 32 jaar al besmet met een virus dat mij nog steeds niet wil loslaten. Eerst zat het virus in mijn bloed en gaf het nog geen symptomen, maar toen ik mijn rijbewijs ging halen begon het toch wat te broeien, ik nam de oude eend van mijn ma over. Eerst een tijdje in rijden en toen kocht ik het boek “een eend van 35″; van Ernst van Altena. Heden ten dage vind ik het nog steeds een geweldig boek, maar toen was ik er bezeten van, ik wilde meer weten over die vierwielige paraplu’s op wielen.

Info ingewonnen bij een paar clubs en lid geworden van Waggel (nu CCNL) waar ik nog steeds (ere) lid van ben. Hier kon ik leuk mensen ontmoeten en ideeën opdoen die ik in praktijk bracht. Ik kwam met vele interessante mensen in aanraking en begon naar Frankrijk te gaan voor vakanties…..

Resultaat was een oudere eend uit 1957, dus ook lid worden van het EEEC, het werd steeds leuker. Ik woonde toen nog thuis, maar mijn ambities op autogebied waren zó, dat ik ging zoeken naar een schuur van redelijk formaat en als er een huis bijzat, dan was dat altijd meegenomen, toen dacht ik zo. Aldus, en er kwam een AK400 uit de woonplaats bij waar ik nu niet meer woon en de verzameling A-types werd almaar groter en wisselde ook wel eens licht.

De mooiste aanwinst heb ik mijn bijnaam aan te danken, ik vond een AU uit 1951, de oudst rijdende besteleend uit de wereld tot op heden bekend met het tot op heden oudst rijdende eend-motortje erin. De OU uit mijn naam werd in clubgelederen vervangen door “AU” en het werd

W-AU-t.

De jaren verstreken en er kwam een bloedmooie Ami-8 uit de Elzas bij voor mijzelf en ik hielp ook regelmatig clubleden auto’s halen uit Frankrijk, ik zal er in totaliteit tussen de 40 en 45 hebben gehaald (of beter gezegd; gered!). Heden ten dage weer alle gelegenheid voor, het land is natuurlijk ook aardig leeg-gestript. Soms werd er ook wel eens een autootje verkocht, dat was best sport, want dan kon je de felbegeerde onderdelen uit het “la douce France” betalen van de opbrengst van die auto en zodoende waren je onderdelen voor noppes, die stelregel heb ik met diverse clubleden wel eens uitgevoerd en dat was erg avontuurlijk en amusant.

In die tijdsspanne heb ik mijzelf aangeleerd te sleutelen aan eenden, eenden en nog eens eenden, niets dan eenden. En wat wellicht, zeker in deze tijd, apart te noemen is.

Sedert enige tijd ben ik ook van het westen des lands naar het noorden verhuisd en heb daar de AU als het ware ingeruild voor een andere droom van mij op 2cv gebied, namelijk een Sahara. De AU is voor zo’n 21 jaar in mijn bezit geweest. Het was natuurlijk wel even slikken, want beiden zijn natuurlijk grote zeldzaamheden, maar soms in het leven moet je kiezen.

Nooit, nooit heb ik in mijn geschiedenis en leventje een andere auto in mijn bezit gehad dan een Eend, althans op naam gesteld, de uitzondering zal ik ook gelijk uit de doeken doen; het was een HY uit Frankrijk die ik kocht omwille van het feit om zoveel mogelijk onderdelen naar ons kikkerland te slepen als mogelijk zoals chassis en losse zooi, de HY heb ik overigens ná verkoop nooit meer teruggezien, leeft ie nog?. reageer!!! Ik ben erg benieuwd.

In mijn clubgeschiedenis en leventje heb ik verder veel actief gedaan op gebied van clubwinkel (9jr), redactie, algemeen bestuurslid, voorzitter, handen uit de mouwsteker en niet hoog van de torenblazer maar meer doener, uitvoerder, kortom een heel erg motiverend en bevredigend aantal bezigheden.

Tegenwoordig spreid ik mijn bezigheden een ietwat meer, klusjes doen voor derden, minder meetings (véél selectiever), méér partner, minder vakantie omdat we mooi wonen, méér huis & tuin, niet méér burgerlijk zoals sommigen wel eens denken, maar méér een soort pré-pensioen genietend citrofiel die nog steeds overal voor in is.

De tegenwoordige dagelijkse eend is een AZU250 {met Ami8 motor & bak} die ik rijdend uit Frankrijk heb gehaald en gerestaureerd, geen ruitjes in de bak achter, heerlijk rijdend karretje.

85-90 km/h max is best te doen, gewoon dik schijt hebben aan de hedentendaagse overgestresste cultuur van het altijd sneller te moeten doen dan je buurman en/of achtervolger en zodoende 4,075 seconden sneller voor het rode verkeerslicht stil te staan. Aldus genietend van de “cultuur” van de 2cv groet ik een ieder die dit stuk leest, maar ….. Ik daag eigenlijk liever een ieder uit ook een amusant leuk, vermakelijk, opbouwend stuk te schrijven voor dit medium.

Chevrons,

W-AU-t